Start to run - Begin met lopen!

Start to Run - België  Start to Run - English

 
 

Na het succes van 'Start to run' in België begint het loopprogramma ook in Nederland aan populariteit te winnen! Deze website is er om informatie te geven over beginnen met lopen, en om loopschema's te bieden waarmee je kan starten!


Veel te veel beginnende lopers haken vroegtijdig af omdat ze gewoon weg te snel willen beginnen lopen, hun lichamen gaan dan rebelleren en ze worden moedeloos en ongelukkig. Ondertussen stellen ze zichzelf de vraag: "Waarom zou iemand zich ditzelf willen aandoen?".

Het is belangrijk dat je langzamerhand je loopvermogen opbouwt. Daarom werd het Start to run loopprogramma bedacht om niet-lopers zonder conditie naar een niveau te brengen waarop ze zonder problemen 5 kilometer kunnen uitlopen.

Zoals gezegd is het belangrijk om langzaam op te bouwen naar deze 5 kilometer, daarom helpt het Start to run schema je in 10 weken tijd 5 kilometer aan één stuk te lopen. Je kan de loopschema's terugvinden op de betreffende pagina.

Voor de lopers die de loopmicrobe te pakken hebben gekregen houdt het natuurlijk niet op na 5 kilometer, daarom bieden we ook schema's aan voor 10 -en zelfs 20 kilometer.


Om een goede opvolging te garanderen hebben we een speciaal lopersforum opgericht, mocht je vragen hebben over het lopen, blessures, loopschema's, e.d. kan je hier terecht. Het forum werd opgericht "voor lopers, door lopers". Ervaring leert ons dat het delen en lezen van ervaringen motiverend werkt.

Wat zijn de voordelen van lopen?

Lopen heeft vele voordelen. Elke loper die je kent of ziet zal voordelen halen uit het lopen. Tevens is het goede nieuws dat je niet iedere dag aan het lopen moet slaan om deze voordelen te voelen.

Belangrijkste voordelen van lopen op regelmatige basis:

  1. • Verlies die overtollige kilo's.

    Wanneer je ongeveer 30 minuten aan een goed tempo loopt dan zal je ongeveer 500 calorieën verbranden. Een halve kilo lichaamsgewicht komt ongeveer overeen met het verbranden van 3500 calorieën. We verbranden over het algemeen al een hoop calorieën tijdens onze dagelijkse activiteiten en zelfs tijdens onze slaap. Wanneer we slechts onze benodigde hoeveelheid calorieën per dag opnemen dan komen we niet bij en vallen we niet af. Dit is gemiddeld 2200 calorieën voor een man en 1800 calorieën voor een vrouw tussen 31 en 55 jaar. Als je nu iedere dag 30 minuten zou gaan lopen kan je 7000 calorieën extra verbranden op 2 weken tijd, waardoor je lichaam de vetreserve moet aanspreken. Deze 7000 calorieën zorgen voor een gewichtsafname van 1 kilogram. Wanneer je natuurlijk sneller zal lopen en langer zal lopen ga je meer calorieën verbranden.



  • • Betere cardiovasculaire gezondheid.

    Wanneer je loopt op regelmatige basis zal dit je hartspier versterken. Je longcapaciteit zal beter zijn en je slagaders en aders zullen beter werken. Kortom komt dit neer op een lagere bloed druk en een verlaagde kans op hartkwalen en falen. Maar men moet natuurlijk ook niet overdrijven.

  • • Vertragen van het ouderdomsproces.

    Niemand kan het ouder worden stoppen maar lopen kan er wel voor zorgen dat het wat wordt vertraagd. Aangezien hardlopen ervoor zorgt dat de beenderen en spieren sterk blijven. Het oude adagium "Use it or Lose it" is helemaal juist, wanneer uw zetel reeds gevormd is naar de vorm van uw achterwerk, wordt het tijd dat u begint te bewegen.

  • • Op psychologisch vlak.

    De meeste lopers houden van het lopen omdat het wat uitdaging brengt. Ze voelen hun gelukkiger en gezonder, tevens voelen ze zicht klaar om alle uitdagingen van het leven aan te gaan. Een van de belangrijkste voordelen van lopen is dat je endorfine aanmaakt, deze natuurlijke stof komt vrij in de hersenen terwijl je aan het lopen bent en geeft je een relaxerend gevoel. Het gevoel van voldoening dat je hebt wanneer je een loopschema hebt afgewerkt en je proper gedoucht hebt, is een onbeschrijfelijk gevoel. Het geeft zowat gemoedsrust.

  • Wil je beginnen met hardlopen, lees dan zeker ook onze tips voor beginnende lopers!

    Hopelijk mogen we je binnenkort verwelkomen onder de 'Start to run'-ers.
    We wensen je in ieder geval alvast veel loopplezier en veel succes!

    Artikels