Tips voor beginnende lopers - deel 2

Start to Run - België  Start to Run - English

 
 
  • • Adem, adem adem! Veel mensen vergeten natuurlijk te ademen of gebruiken geen adem techniek. Sommige mensen vinden de beste adem techniek, deze waar men zuurstof langs de neus binnen neemt en zuurstof langs de mond naar buiten brengt. Je neus is een goede filter voor de lucht en zeker om het inslikken van insecten te vermijden wanneer je buitenshuis loopt. Door de mond uitademen zorgt er voor dat meer CO2 wordt uitgestoten en er meer hitte het lichaam verlaat. Het opzetten van muziek met je MP3 kan ervoor zorgen dat je een goed adem ritme krijgt, je stappen tellen kan dat ook zijn. Bijvoorbeeld 2 stappen inademen, 1 stap uitademen.


  • • Snelheid? In het begin moet je niet teveel denken aan hoe snel je loopt. Het beste is om in begin om nog trager te lopen dan je denkt te moeten lopen. Je loopt nog geen wedstrijden, je bent bezig om terug fit te worden. Probeer eerst je afstanden stapsgewijs op te bouwen of je looptijd te verhogen. Het wedstrijd lopen kan later indien je dat wenst. Je kan jezelf testen of je te snel loopt, wanneer je niet meer met iemand anders kan spreken tijdens het lopen dan loop je te snel. Probeer dan je snelheid wat te minderen om te recupereren.

  • • Loop met een partner of loop in groep. Het lopen in groep zal er voor zorgen dat je motivatie stijgt je kan elkaar ook helpen als het even niet meer gaat. Het zorgt er ook voor dat het lopen een gewoonte wordt. Je spreekt immers met elkaar af wanneer je wil gaan lopen. Je moet een partner vinden die net zo gemotiveerd is als jij en iemand met het zelfde fitheid niveau. Indien de persoon al enige tijd bezig is met lopen zal hij fitter zijn en werkt dit voor jou demotiverend. Wanneer je in groep loopt probeer dan de groep te volgen maar forceer je niet.


  • • Voor een extra uitdaging, kan je proberen in een heuvelachtig landschap te lopen. Naarmate je meer ervaren wordt kan je hellingen uitkiezen die wat steiler zijn. Je kan ook lopen in los zand. Loop nooit op kleine keitjes of grind dit is een boosdoener in verband met blessures.

  • • Indien je kan, kan je gebruik maken van je iPhone, iPod of smartphone die met behulp van een applicatie je loopprestaties bijhoudt. Dit kan bestaan met een sensor die je in je schoen dient te steken (Nike) of met behulp van je GPS signaal. Hierdoor kan je makkelijk je groei volgen. Dit is goed voor de motivatie.

  • • Loop met muziek of met een podcast. Liedjes zorgen voor een goed tempo en onderhouden dat tempo ook. Tevens kan een liedje ervoor zorgen dat je even door een moeilijk moment geraakt. Dit noemen ze wel eens een power song.

  • • Heb plezier. Lopen is een goede manier om in vorm te geraken of te blijven. Het helpt ook om je geest eens vrij te maken of eens goed na te denken. Vanaf de oudheid was dit al bekend "een gezonde geest, in een gezond lichaam".


  • • Maak van lopen een gewoonte. Je kan dit doen door de loopschema's te gebruiken. Gebruik het schema, het is er speciaal voor gemaakt. Je kan van geen conditie naar 5 km lopen in slechts 10 weken tijd. Het is gemakkelijk om ongeduldig te worden, maar probeer niet vooruit te lopen op het schema, zelfs wanneer je fysiek er al klaar voor bent.
    10 weken is niet zo lang!

  • • Ready? Set. Go! Vergeet vooral niet te genieten van het lopen! :-)